Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KRÓTKI

1994
Xawery Żuławski

W niekonwencjonalny sposób opowiedziana krótka historia miłości dwojga młodych ludzi i rozpadu ich związku.

W prologu etiudy Xawery Żuławski umieścił scenę sfilmowaną w jednym ujęciu, z jednego ustawienia kamery. Na tle muru, na łódzkim podwórku tańczy dziewczyna, nucąc pod nosem melodię. Nagle z zaułka wychodzi chłopak. Zmienia się gwałtownie muzyka - przez moment rozbrzmiewa utwór punkowy. Po chwili równie gwałtownie zostaje ucięty. I tu dopiero zaczyna się właściwa opowieść.

Bohatera poznajemy na cmentarzu. Wydaje się, że jego dziewczyna nie żyje. Ujęcie bohatera idącego ulicami, umieszczone w końcowej części filmu, zmontowano z długą jazdą wzdłuż nagrobków. W ostatniej scenie dziewczyna znów przemierza miasto na rowerze, niezauważona przez bohatera. Zmarła? Zginęła? Czy po prostu rozpadła się ich relacja?

Bohater wielokrotnie wypowiada się wprost do kamery. Zagląda w obiektyw. Komentuje proces realizacji: "Prosiłem cię, żebyśmy już nie kręcili. Przecież to nas donikąd nie doprowadzi. (…) Miał być film o niej, o mnie, o nas. Nie wiem. Sam jestem teraz." Mówi też o miłości, o strachu przed nią, o samotności. Kilku ujęciom towarzyszy terkot kamery. Dwukrotnie rozbrzmiewa zza niej głos autora.

Krótki to etiuda fabularna wyreżyserowana przez Xawerego Żuławskiego na III roku studiów pod opieką Piotra Szulkina i Juliusza Janickiego. Choć klasyfikacja genologiczna filmu nie budzi wątpliwości, to autor gra w nim z podstawowymi rodzajami filmowymi. Stosuje zabiegi rodem z filmu dokumentalnego - wypowiedzi do kamery, głos twórcy zza kadru. Jednocześnie używa chwytów typowych dla kina fikcji jak retrospekcje. W konwencji filmu fabularnego spojrzenie w kamerę pełni zupełnie inną funkcję niż w dokumencie - staje się środkiem deziluzji, burzenia wykreowanego świata. Pozorne rozchwianie konwencji filmowej służy odsłonięciu warsztatu. Bez wątpienia etiuda Żuławskiego to całkiem serio, choć bardzo syntetycznie, opowiedziana historia miłosna. Jednocześnie jednak to nieco ironiczna, autotematyczna opowieść o kinie o miłości.

Szczególny charakter procesu twórczego stanie się również tematem drugiego pełnometrażowego filmu fabularnego Żuławskiego, przy którym kontynuował współpracę z Marianem Prokopem. W eksplikacji do Wojny polsko-ruskiej pisał: "...to film o wyobraźni i o jej sile sprawczej. Może wszyscy jesteśmy wytworami czyjejś wyobraźni? (…) Na końcu, w czasie śmierci Silnego i zejścia do piekła, które okazuje się być studiem telewizyjnym, w podświadomości zostaje zadane pytanie, po co to wszystko? Po co tworzenie? Pisanie? Robienie filmów?" (culture.pl).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.