Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

TANGO

2003
Paulina Majda

Fasady budynków z piaskowca, rzeźba na placu, oświetlone okna mieszkań. Jesteśmy gdzieś na południu Europy. Rozpoczyna się jeden z licznych ciepłych wieczorów. Kamera wykonuje powoli równoległe jazdy wzdłuż ścian kamienic. W kadrze dominują oświetlone na żółto i czerwono okna. Panuje cisza i spokój. Stopniowo ruch wewnątrz kadru zaczyna wypierać ruch kamery. Na ścianie pojawia się ćma, która gwałtownie zatrzepocze skrzydłami, firankę nagle uniesie wiatr. Pośród westchnień, chrząknięć i erotycznego uniesienia do tańca budzi się nietypowa para.

Połyskujący, ozdobieni piórkami i kwiatami - materialni i efemeryczni zarazem. Lalki złożone z płaskich gotowych lub wyciętych elementów sprawiają wrażenie jakby ułożyły się w kształty ludzkie tylko na krótki czas tańca. Cały świat zaczyna się kołysać, tańczą przedmioty i detale ciał kukiełek, unoszą się piórka i kolorowe szkiełka. Postaci stają się jednością z otoczeniem. Na moment świat wypada ze swych ram. Grane na akordeonie tango cichnie gwałtownie i wszystko wraca na miejsce, latarnie miejskie przestają się kołysać, cienie roztańczonych przedmiotów znikają z okien.

Film Pauliny Majdy to impresja muzyczna - gatunek filmowy często realizowany różnymi technikami filmu animowanego. Animacja ujawnia w nim swą szczególną predylekcję do łączenia środków wyrazu przynależnych różnym dziedzinom sztuki w syntetyczną całość. Jak pisał Paweł Sitkiewicz, "film animowany jest sztuką synkretyczną, czerpiącą z bogactwa przynajmniej kilku języków artystycznych. Synkretyzm animacji, wbrew powszechnemu wyobrażeniu, wybiega daleko poza jej związki z kinem aktorskim i plastyką." (Małe wielkie kino, Gdańska 2009, s. 16-17).

Do historii polskiego kina animowanego przeszły miniatury realizowane przez Witolda Giersza i innych twórców w połowie lat 90. w Telewizyjnym Studio Filmów Animowanych w Poznaniu. Cykl krótkich animacji do muzyki klasycznej pełnić miał przede wszystkim funkcje edukacyjne - przybliżać widzom konkretne utwory. Choć etiuda Majdy formalnie przypomina tamte realizacje, to wydaje się, że jej autorce przyświeca inna intencja. Próbuje pokazać ulotność emocji i rzeczy oraz drzemiącą w rzeczywistości możliwość metamorfozy.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego