Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DEJA VU

2005
Paulina Majda

Wyobrażenia, sny, wspomnienia, które pojawiają się pod powiekami osoby podróżującej pociągiem.

Obrazy uciekają, w ich miejsce pojawiają się nowe. Za oknem ciągły ruch, a wagon kolejkowy jakby stał w miejscu. Monotonne pola, poprzecinane pionowymi kreskami pni ujęcia lasów, łąki usiane makami, miasto. Łódź, a może jednak Paryż. Most, którego nie ma, albo w rzeczywistości jest w zupełnie innym miejscu, nad inną drogą czy rzeką. Zapamiętane pejzaże i dzieła sztuki. Pocałunek Rodina i Pieta Michała Anioła. Obrazy nakładają się na siebie. Wnętrza innych wagonów i pokoje mieszkań wnikają do przedziału. Widoki przesuwają się coraz szybciej, stają się coraz trudniejsze do zidentyfikowania.

Kto patrzy na ten świat istniejący poza czasem, czy raczej w wiecznym teraz? W pierwszych ujęciach w odbiciu szyby pojawia się twarz młodej kobiety: włosy gładko przyczesane, brązowa sukienka z wykładanym kołnierzem, pod nim przewiązana kokarda. Jest jakby wycięta z przedwojennej fotografii. Nie sposób rozstrzygnąć, czy stanowi wspomnienie osoby podróżującej, czy jest nią - sobą w dawnym latach, w młodości, gdy u jej boku pojawił się mężczyzna. Dziś życie to ów płaski, szary i jednostajny krajobraz ukazany na początku i na końcu etiudy. Część środkowa ukazuje ukazuje ciągłą zmianę - szaleństwo doznań, bogactwo emocji.

Etiuda Pauliny Majdy nasuwa skojarzenia z filmami animowanymi, które w podobnej konwencji podejmowały motyw podróży. W roku 1970 Daniel Szczechura zrealizował przełomową Podróż - film, w którym odchodził od utrwalonej i wówczas już nieco skostniałej konwencji filmowej przypowieści filozoficznej: "Zawarta w nim historyjka nie ma w sobie nic z filozofii, jest po prostu opowieścią o człowieku, który odbywa długą i monotonną podróż pociągiem, by po stwierdzeniu, iż dom, do którego przyjechał, jest pusty, podjąć decyzję równie długiej i równie monotonnej podróży powrotnej. (…) Podróż Daniela Szczechury nie stara się niczego przekazać, jej intencją jest wywołanie pewnego stanu psychicznego. (...) Podróż trafia we współczesne stany psychiczne, jest rodzajem narkotyku, spektaklem psychodelicznym, opartym na powtarzalności jednego elementu, co jest zjawiskiem zajmującym wiele miejsca w sztukach plastycznych, w muzyce, oraz pracowniach naukowych socjologów i psychologów, badających kulturę medium cool." (K. Zórawski, Podróż po podróży, "Kino" 1971, nr 8). Dwa lata później Jerzy Kucia nakręcił Powrót. Bohater siedzi przy oknie w przedziale, ciemność przecinają rozkołysane, niepokojące strzępy wspomnień. Na stacji docelowej pozostaje w nim już tylko ból i zmęczenie. Choć Paulina Majda zdaje się czerpać z obu tych filmów i odsyłać do ich znaczeń, to jej etiuda naznaczona jest przede wszystkim nostalgią i to szczególnego rodzaju, bo jak sugeruje tytuł to, co widzi bohaterka za oknem czy pod powiekami to déj? vu - coś, co odczuwamy jako niegdyś przeżyte, ale czego przeżycie nie było możliwe.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.