Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SMOLARZE

2010
Piotr Złotorowicz

Marek i Janina są smolarzami (precyzując topograficznie - napisy końcowe wskazują na okolice Baligrodu w Bieszczadach). W stalowych, dymiących retortach wypalają węgiel drzewny, nieodłączny dziś element procesu grillowania. Daleko jednak etiudzie Piotra Złotorowicza (obsypanej nagrodami w Polsce i za granicą) do edukacyjnego wykładu na temat technik rozpalania / wygaszania pieca. Piec ważny jest tu o tyle, że gęstą smugą dymi - a ów dym, razem z kurzem i pyłem, zdają się spowijać każdy centymetr przestrzeni. Bohaterowie, co widać od pierwszych ujęć, pracują bardzo ciężko. Są małomówni: i trudno podejrzewać, że rozgadują się, gdy znika kamera. Ta ostatnia dyskretnie tropi rzeczywistość, która nagradza obserwatorów serią drobnych, aczkolwiek budujących nastrój filmu sytuacji. Przykładem scena posiłku - smolarze (czy to małżeństwo? - tego rodzaju uściślenia wydają się tu zbędne) siedzą obok siebie, na pierwszy rzut oka zajęci wyłącznie własnymi talerzami. Warto jednak przyjrzeć się twarzy mężczyzny, który kątem oka dostrzega, kiedy kobieta postanawia dać resztki jedzenia psu. Ileż w tym - by ująć rzecz delikatnie - dezaprobaty czy nawet złości. Oprócz usprawiedliwiającego: "No co, resztę dałam psu… Mam wywalić na pole?" nie zostaje wypowiedziane ani jedno zdanie. Bo też przede wszystkim z obrazu "wyczytuje" się tu informacje o świecie bohaterów - świecie surowym, osmalonym i pozbawionym wygód. Tym bardziej docenia się wysiłki pani Janiny, która swą życiową przestrzeń próbuje - na przekór osadzającemu się wszędzie pyłowi - jakoś urozmaicić i ożywić. Stąd w otoczeniu prymitywnego lokum kilka drewnianych ozdób, stąd wyrywanie chwastów, stąd na stole niewielki pęk świeżych kwiatów (to zresztą ciekawa sprawa: bo gdy bohaterka napełnia przy pomocy gumowego węża wazonik wodą [niedługo po szóstej minucie etiudy], przez moment ekranowe barwy stają się jakby intensywniejsze - czy to delikatny sygnał od filmowców? a może po prostu sprawka dymu, który na sekundę nieco się przerzedził?). Jest coś jeszcze - poczucie, że oglądani smolarze żyją w odcięciu od świata. Gdzieś widać, co prawda, motor czy rower, ale nigdy w użyciu. Kiedy przyjeżdża ciężarówka z dostawą drewna, nie widać nawet szoferki z kierowcą. Żadnych gości, żadnych zbłąkanych turystów, jedyny głos z zewnątrz dochodzi z radiowego głośnika. To, rzecz jasna, pewien filmowy skrót (bo czasami wspomniany motor zapewne jest odpalany, choćby dla zrobienia zakupów), ale jakże sugestywnie skonstruowany. Bo przecież w pierwszej kolejności są Smolarze opowieścią o ludziach żyjących obok. Bardzo jednak zasługujących na taki dokument.

Piotr Pławuszewski
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl