Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SŁOŃ

1959
Agnieszka Osiecka

Mając już za sobą pierwsze kroki na planach szkolnych etiud, w roku 1959 Agnieszka Osiecka postanawia w ramach studiów przenieść na ekran krótkie opowiadanie Sławomira Mrożka Słoń (do czytelników dociera ono w identycznie zatytułowanym tomie dwa lata wcześniej). Historia jest następująca: rozbudowujące się (w socjalistycznej Polsce) zoo otrzymuje obietnicę sprowadzenia słonia ("usiłowano go na razie zastąpić, hodując trzy tysiące królików" [S. Mrożek, Słoń, w: tegoż, Słoń i inne opowiadania, Warszawa 2008, s. 9]). Dyrektor placówki ("karierowicz" - dodać wypada za narratorem u Mrożka) wspaniałomyślnie zrzeka się jednak kosztownego przydziału i obiecuje wykonać znacznie tańszego słonia z gumy ("słonia na skalę naszych możliwości" - chciałoby się sparafrazować pamiętną kwestię z Misia (1980) Stanisława Barei). Ten ostatni, choć rzeczywiście powstaje, unosi się na oczach szkolnej wycieczki i niesiony wiatrem: odlatuje. W etiudzie - sfilmowanej, swoją drogą, przez przyszłego specjalistę od ekranowej groteski, czyli Andrzeja Kondratiuka - najciekawiej wypadły te ujęcia, w których pojawia się tytułowe zwierzę: z początku majestatycznie nabierające kształtów (niczym deklaracja w ustach dyrektora), po opuszczeniu zoo szybujące nad miastem (czy nie wygląda ten lot niczym wizualna antycypacja okładki płyty zespołu Pink Floyd Animals (1977), ozdobionej zdjęciem szybującej nad Londynem świni?) ostatecznie zaś przegrywające starcie z małym kaktusem. Bo Słoń - zarówno literacki, jak i filmowy - jest przede wszystkim opowiastką o nadmuchanym kłamstwie, co nie tylko ma krótkie nogi, ale też sprawia, że oszukani i rozczarowani ludzie tracą złudzenia. Powodów nie brakuje: najpierw nauczyciel (rola starszego kolegi Osieckiej, Henryka Kluby, który rok wcześniej wystąpił w szkolnym filmie Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą) czyta o słoniu z książki trzymanej do góry nogami - to zresztą fabularny detal, nieobecny w tekście Sławomira Mrożka; chwilę później zwierzę, którego waga wynosi przeciętnie "od trzech do czterech tysięcy kilogramów" i które "porusza się z trudnością", nieoczekiwanie rozpoczyna swój podniebny rejs. Dlatego też smutno-śmiesznie (a nie po prostu: śmiesznie) brzmią podsumowujące słowa: "(…) uczniowie, którzy wtedy byli w ogrodzie zoologicznym, opuścili się w nauce i stali się chuliganami. Podobno piją wódkę i tłuką szyby. W słonie nie wierzą w ogóle" (S. Mrożek, Słoń, w: tegoż, Słoń i inne opowiadania, Warszawa 2008, s. 9).

Piotr Pławuszewski
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski