Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

JESTEŚ TAM

2004
Anna Kazejak

"Początek studiów [w łódzkiej Szkole Filmowej - PP] był dość trudny - wspomina Anna Kazejak, reżyserka fabularnej etiudy Jesteś tam. - Zweryfikowałam wtedy nie tylko swoje opinie o szkole, ale też o sobie samej. (…) Na szczęście znalazły się w szkole osoby, dzięki którym łatwiej było ten czas przejść. Kimś takim była dla mnie wykładająca dokument Grażyna Kędzielawska. Dużo dały mi też spotkania z Mariuszem Grzegorzkiem [pod jego opieką studentka zrealizowała Jesteś tam - PP]. Etiuda trwa zaledwie 13 minut, więc bez sensu opowiadać jej treść. (…) Najtrafniej charakteryzuje ją zdanie, które usłyszałam odbierając nagrodę na festiwalu "Młodzi i film" w Koszalinie: "Wzruszająca opowieść o dojrzewaniu, które jest utratą złudzeń"" [A. Świerkocka, Reżyserka wzruszeń, "Gazeta Wyborcza" (Łódź) 2004, nr 267, s. 2].

Nastoletnia Marlena (świetna rola Marleny Kaźmierczak) żyje w przeświadczeniu, że jej prawdziwy ojciec mieszka samotnie w Niemczech i ma tam duży dom, w którym znalazłby się dla niej nawet osobny pokój. To sfera złudzeń. Sfera rzeczywistości już takich powabów nie posiada - należą do niej nerwowy (a przecież mający w sobie dobrą wolę) ojczym (grany przez Krzysztofa Stroińskiego), brutalni, zdolni do gwałtu "koledzy", a wszystko to w krajobrazie dymiących, ziejących ogniem kopalni i opuszczonych hal fabrycznych. W tych ostatnich - jak twierdzi przyjaciółka Marleny - znajdują się wykopane jeszcze w komunistycznych czasach tunele, którymi starano się uciekać nawet do Ameryki. Dziewczyny mogą w to nie wierzyć - na pewno jednak wierzyć by chciały.

"Utrata złudzeń". To ten moment, kiedy gotowa do poszukiwań ojca dziewczyna słyszy słowa matki: "Nie ma go. Nie istnieje. Zapił się… zapił się… nie ma go, nie ma go…". Marlena idzie do opuszczonej hali i po stopniach metalowej drabiny powoli schodzi w dół, w kierunku podziemnych korytarzy, w kierunku Ameryki, jakiejkolwiek. Jak pisał Paweł T. Felis: "Największy polski sukces [na festiwalu filmowym w Cottbus - PP] to Jesteś tam Anny Kazejak (zwycięstwo w kategorii krótkiego metrażu). Reżyserka w ledwie 13 minutach zmieściła pełną, a zarazem otwartą opowieść. Jej bohaterów łączy dziwna nić wzajemnej niemocy - wszyscy chcą dobrze, a jednak razem tworzą piekło. Szukanie ocalenia odbywa się więc na oślep. Rys tragizmu jest w tym filmie nie w oskarżeniu świata, ale w odebraniu bohaterce trzymającego ją przy życiu złudzenia" [Paweł T. Felis, Kino bardzo blisko życia, "Gazeta Wyborcza" 2004, nr 262, s. 17].

Jesteś tam - tytuł bez znaku zapytania. Może więc Marlena nadal wierzy, że ojciec gdzieś tam jest. Tam, gdzie nadal można go szukać, choćby w ciemnym tunelu.

Piotr Pławuszewski
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.