Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

FOCHY

2005
Anna Karasińska

Film opowiada o 16-letniej Asi, która wraz z rodziną mieszka w maleńkim mieszkaniu na słynnej łódzkiej "Limance". Czołową postacią w życiu Asi jest jej ojciec, który - przejęty tym, że jedno z jego dzieci wchodzi w dorosłość - pragnie uchronić córkę przed błędami, które sam popełniał w młodości, których konsekwencje ponosi teraz cała rodzina... Seria zabawnych surrealistycznych pogawędek o życiu staje się soczewką, przez którą zobaczymy cały jej los.

Anna Karasińska podchodzi do swej bohaterki bardzo blisko. Filmuje ją znudzoną, milczącą w domu, w którym nie ustaje brzęk naczyń, głosy rodzeństwa. Niemal bez przerwy wybuchają awantury między Asią a jej rodzicami. Dziewczyna ignoruje ciągłe pretensje o nieumyte naczynia, nieposprzątany pokój, zbyt późne powroty. Niekiedy prowokuje. Na ulicy filmowana jest z dystansu. Przyglądamy się jej tak, jak mogą ją widzieć przypadkowi przechodnie, inni mieszkańcy ulicy Limanowskiego. Dziewczyna wydaje się znudzona tak samo jak w domu. Kręci się bez celu, pali papierosy, zachęca młodsze koleżanki, by przechadzały się z nią. Gdy wraca do domu, znów słyszy pretensje i pouczenia. Reżyserka długo ukazuje monotonne, pozornie pozbawione emocji życie bohaterki. W kulminacyjnym momencie filmu umieszcza scenę spotkania z chłopakiem, w której Asia próbuje zgrywać się jak we wszystkich poprzednich. Gdy jednak Rafał się na nią irytuje, gwałtownie przerywa grę. Idzie wprost na kamerę, zauważając, że to wcale nie jest śmieszne.

Fochy, choć z pozoru wydają się tradycyjnym dokumentem obserwacyjnym, są w gruncie rzeczy pewnego rodzaju eksperymentem. Karasińska wybiera na bohaterkę swej etiudy dziewczynę, o której wie, że z racji wieku, sytuacji rodzinnej, charakteru będzie chroniła się za podwójną gardą, a jednocześnie zgrywała przed kamerą. Z owej gry Karasińska uczyniła jednak istotę jej portretu. Prowokacyjne zachowanie dziewczyny wyzwala bowiem reakcje otoczenia, przede wszystkim ojca, rejestrowane skrzętnie przez kamerę. Pozwala przyjrzeć się stosunkom panującym w rodzinie Asi, wśród jej koleżanek. Reżyserka cierpliwie przyglądając się Asi, chwyta rzadkie chwile, kiedy z twarzy dziewczyny spada maska wiecznie obrażonej i kpiącej nastolatki. Ukazuje się na niej na moment smutek, strach, rozpacz. Fochy uświadamiają ograniczenia kina dokumentalnego, dla którego nierzadko zbliżenie się do filmowanego człowieka jest niemal niemożliwe, nawet wówczas gdy twórcy zachowują się dyskretnie. Współczesna, oparta na obrazie kultura oswoiła nas z obecnością kamery, ale i przyzwyczaiła do grania pod kamerę, do nieprzerwanego pozowania.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor