Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KIERMASZ STORCZYKÓW

2009
Natalia Dziedzic

Dwaj mieszkańcy górskiej miejscowości co dzień wyruszają do skupu złomu, by spieniężyć kolejne przedmioty. Gdy sprzedadzą ostatnią wartościową rzecz z mieszkania jednego z nich - czajnik, zaczynają kraść wszelkie metalowe elementy, które uda im się znaleźć we wsi: łańcuch i metalową literkę z szyldu, krzesełka z karuzeli. W końcu, pod osłoną nocy demontują szyny kolejowe. Każdy grosz wydają na tajemniczy napój, na którego etykiecie ktoś pieczołowicie odmalował storczyki. Alkohol zapewnia im chwile błogości pod drzewem, ale gdy tylko minie jego działanie, zaczynają wypatrywać kolejnych metalowych elementów. Jednego tylko nie biorą pod uwagę, że gdy nie będzie torów, pociąg nie dowiezie towaru do sklepu i w końcu zabraknie w nim "storczyków".

Etiuda Natalii Dziedzic to w gruncie rzeczy smutna opowieść o zgubnej sile nałogu. Choć na jej minorową tonację nie wskazują pierwsze ujęcia filmu i towarzysząca im łagodna, melodyjna muzyka, tworząca raczej sielski nastrój. Charakter przestrzeni od początku jest jednak dwuznaczny i zapowiada nadciągającą klęskę bohaterów. Zza pagórków wyłania się wprawdzie słońce i prześwietla wagony towarowego pociągu, dzieci bawią się na huśtawkach i karuzeli, główki dmuchawców błyszczą intensywnie. To one jednak wskazują na ulotność pierwszego wrażenia. Odmalowany w ciepłych barwach pejzaż zaskakuje jednocześnie pustką: nieliczne drzewa bez liści, chylące się ku upadkowi drewniane chatki, pokrzywione sprzęty. Choć we wsi wciąż bawią się dzieci, to nie słychać ich gwaru, a jedynie jednostajne piszczenie huśtawki. Sylwetki dziecięce to wypełnione czernią kontury, a ciała i twarze dorosłych zostały groteskowo zniekształcone. Chwile uniesienia powodowane storczykowym napojem stają się coraz krótsze. Krótkotrwały entuzjazm wyraża podniosła muzyka towarzysząca wizytom w sklepie, ale już pod drzewem, po opróżnieniu butelek pozostanie tylko głośne beknięcie.

Sposób ukazywania postaci przez Natalię Dziedzic przywodzi na myśl groteskowo zdeformowanych bohaterów akwareli Toulous-Lautreca. Ich policzki są niby zdrowo zaczerwienione, a jednocześnie jakby rozpłatane; ciała ogromne lub rachitycznie wychudzone; nosy zbyt duże, niektóre twarze są ich w ogóle pozbawione. Właściciel skupu przypomina ojca chrzestnego mafii. To potężny i władczy mężczyzna w czarnym garniturze i cygarem w ustach. Nałóg deformuje również ogląd świata - gdy mężczyźni wchodzą do sklepu dostrzegają tylko pełne butelek półki i wirujący, ogromny biust ekspedientki. Dziedzic zdaje się przedstawiać świat postępującej degrengolady. Upadek nie jest jednak spektakularny; dochodzi do niego w ciszy i powolutku.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski